Vecka 38

 
Barnet
Från och med nu betraktas fostret som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas. I den här veckan väger fostret drygt 3 kilo, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta ligger med huvudet nedåt nu.
Förlossningen är jobbig även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6.
 
Mamma
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för dig att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar och det är en ansträngande tid strax innan förlossningen. Dagar kan känns som veckor. Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normala. 
 
Egna tankar
Jag känner mig nu stor som en ko nu. Jag lider av halsbränna natt och dag och på kvällarna har jag ont i både ben och fötter på grund av all vätska jag samlar på mig. Jag vägde mig för 4 dagar sedan och räknade då ut att jag gått upp totalt 15 kilo sen snart. Sen vägde jag mig igen två dagar efter och då stod vågen istället på 17 kilo plus sen start. Hur gick det till? Det kan inte vara bra för kroppen att gå upp två kilo på två dagar... Är det så det ska fortsätta kommer jag inte komma ut genom dörren när det väl är dags.
 
Efter att ha läst att bebisen nu betraktas som färdig känns det okej att jag skriver så här: Kom ut nu snälla lilla bebba, du gör mig tung och osmidig när du ligger där inne. Vi vill träffa dig! ♥
 
Jag tror nog att hon också vill komma ut, hon buffar och har sig långa perioder varje dag, känns som hon försöker se hur lång hon kan bli åt alla håll. :)

Kommentera här: